zondag 10 juni 2012

Hersengymnastiek


Vijf minuten nadenken tijdens het breien leverde mij het volgende op. Ik wilde graag weten hoe lang de schuine kant van de omslagdoek wordt en ik had 2 maten.
Een oud wiskundesommetje herinnerde mij A²+ B²= C². Bij mijn omslagdoek komt dat neer op :
1²+ 0,8²= kut…..0,8 in het kwadraat. 0,8 keer 0,8 is 64 met twee komma’s ervoor…toch? Ja, volgens mij wel. Dan kom ik op een schuine kant van 1,64 m. Dat lijkt mij wel te kloppen. O ja, franjes moeten er ook aan….om de vier centimeter beginnend vanaf de punt. Dus hoeveel franjes moet ik knippen?
Dat wordt dan 1,64 gedeeld door 4 is dus 164 gedeeld door 4 en dat is 41. En dat moet ik natuurlijk keer twee doen, want er zit nog een schuine kant aan. Dat is dus in totaal 41 keer 4 draadjes knippen is weer 164 maal 2 voor de andere schuine kant. Ik moet dus gewoon 328 draadjes van 35 cm knippen.

Al met al heb ik dit in enkele minuten uit gedacht  en  nog vraag ik me wel eens af of ik mijn hersenen wel genoeg gebruik. Ik denk het wel. 

2 opmerkingen:

  1. Pffff komt natuurlijk omdat jij jonger bent. Het zit er nog vers in. Ik heb wel eens zitten denken, toen ik nog veel breide hoeveel steken ik zou breien. Het bleken er ontelbaar veel te zijn geworden in de loop der jaren.

    BeantwoordenVerwijderen