dinsdag 21 februari 2012

Kinderen en lijnen

Met grote regelmaat lees ik op de social media dat men aan het lijnen is, gezond gaat eten, stopt met roken en actief gaat sporten. Persoonlijk vind ik daar niets mis mee. Sterker nog, ik benijd de mensen die zich tot een zeer actief leven aan kunnen zetten. Ik kan het niet. Ik loop twee keer per dag met de hond in het bos als manlief aan het werk is en verder kijk ik uit met eten. Waar ik dus absoluut niet bij stil sta is in welk voedingsmiddel welke toevoeging zit. Eerlijk gezegd boeit het me niet zo. Ik weet dat je alles gematigd moet eten en minstens een half uur per dag moet bewegen. Nou, daar voldoe ik zeker aan.
Nu las ik ook vandaag weer van alles op een van de bekende sites. Iets over keltisch zout (ik wist niet eens dat het bestond) en over E nummer zoveel wat in bijna alle voedingsmiddelen zit. Persoonlijk word ik er een beetje moe van. Ik ga echt niet elk product bestuderen of het goed voor me is of niet. Mijn lijf geeft dat zelf wel aan. Wanneer je met mate je versnaperingen naar binnen werkt, is er niets aan de hand. Dat een ander daar anders over denkt prima. Dat kan ik best hebben. Echter, de persoon die dit op de social media gooit, gaat nog een stapje verder. En dáár maak ik me dus wel kwaad om.
Zij is de gelukkige moeder van 2 kinderen. Een zoontje en een dochtertje. Over de dochter lees ik van alles, over het zoontje nagenoeg niets. Dan heb ik al mijn vraagtekens. Ik snap best dat je met de een misschien iets meer hebt dan met de ander, maar het zijn toch allebei je kinderen? Die zijn toch allebei even belangrijk? Maar goed, het zal zijn reden wel hebben. Ook hier kan ik me over heen zetten, want ik wil niet over alles mopperen.
Maar waar ik wel heel erg graag even mijn gal over wil spuien is over wat moeders , dochterlief meegeeft. Moeders is bezig met afvallen. Ze volgt een dieet, prima, maar valt dochterlief van 5 daar ook mee lastig. Wanneer die bij opa en oma logeren vraagt ze regelmatig: Oma, word ik daar dik van? Oma, is dat slecht voor mijn tanden? Een kind van 5!!!! En die maakt zich druk om zulk soort dingen?! Kinderen van vijf moeten lekker kunnen snoepen bij opa en oma, die moeten pannenkoeken kunnen eten totdat ze vol zitten, die moeten lekker verwend worden. Zich druk maken om de lijn? Nou echt, daar kan ik dus van ontploffen. Laat kinderen kinderen zijn en val ze niet lastig met constante dilemma’s of ze iets wel of niet mogen eten. Of ze ergens dik van worden, of iets slecht is voor hun tanden. En als ouder zijnde, breng er een balans in, dan kunnen opa’s en oma’s gewoon opa’s en oma’s blijven.
Misschien is het kort door de bocht en heb ik geen recht van spreken omdat ik zelf geen kinderen heb, maar als ik terugkijk naar mijn eigen jeugd, dan maakte ik mij totaal niet druk om dat soort dingen. Ik ging naar opa en oma en herinner mij dat wij altijd misselijk weer naar huis gingen, omdat we zo lekker verwend werden. En thuis, daar was alles netjes gedoseerd en konden we een boterham eten of een stuk fruit als we zin in iets lekkers hadden. 

5 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens. En ik heb wel zelf kinderen, waarvan eentje aan de mollige kant. Dat wij thuis proberen hem bewust te maken van het belang van goed eten en voldoende bewegen vind ik genoeg.En hij weet ook dat hij daarom bij een ander wel lekker verwend kan worden. Als kinderen bij oma en opa zijn zijn ze kleinkinderen, dan hoeft niet alles volgens de strakke lijn die wij thuis hanteren.Maar opa en oma zijn dan ook geen oppas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je lieffie. Het is inderdaad niet verkeerd om kinderen bij te brengen wat het belang van gezond eten en bewegen is, maar het slaat bij deze persoon wat te ver door. Als dochterlief 1 koekje krijgt, vraagt ze al of ze daar dik van wordt. Opa en oma zijn in dit geval af en toe wel oppas, maar ook daar worden ze niet volgestopt met van alles. Ik vind het wel erg dat haar dochter in dit geval mee moet doen in het dieet van mama. Alleen omdat mama af wil vallen en dochterlief het niet nodig heeft.

      Verwijderen
  2. Ik kan me daar ook vreselijk kwaad om maken. Kinderen moeten kind kunnen zijn en lekker kunnen genieten bij opa en oma. En ook thuis moeten ze af en toe eens lekker uit hun dak kunnen gaan, vind ik dan. Ik heb wel respect voor anderen hun eetgewoonten,maar wat jij hier schrijft Jeanet heb ik zelf ook wel eens gelezen tijden geleden en dat vind ik vreselijk om te lezen. Je proeft gewoon dat deze kinderen al een probleem met hun gewicht gaan krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amen! Het is inderdaad zo dat het in de lijn van de verwachting ligt dat dit meiske later problemen met haar gewicht gaat krijgen. En dat is zo zonde. En bovendien, als mama bepaalde dingen niet eet omdat het zogenaamd slecht voor haar is, kun je het je kinderen wel geven. Brood schijnt een erg belangrijk onderdeel te zijn van een goede groei. Moeders eet het niet meer en zegt doodleuk: dat komt er hier niet meer in. Evenals aardappels en pasta....

      Verwijderen
  3. Ik heb dan zelf ook geen kinderen, maar ik ben het volkomen met je eens. Ik hoor en lees ook steeds vaker dit soort fratsen en vind het intriest. Het kind is niet eens te dik, maar er wordt mee omgegaan alsof het wel te dik is.Echt niet gezond!

    BeantwoordenVerwijderen