woensdag 6 februari 2013

borstvoedingsmaffia

Tijdens de zwangerschap word ik geconfronteerd met talloze keuzes die gemaakt moeten worden.  Wat regelen we met betrekking tot erkenning van het kind? Hoe doen we dat? Wanneer doen we dat?
Welk bedje nemen we, welke commode? Of doen we toch een wieg? Eindeloos wikken en wegen en dan uiteindelijk op iets totaal anders uit komen.

Zo ook met betrekking tot het voeden van ons beebje. Doen we flesvoeding of ga ik borstvoeding geven? Borstvoeding lijkt me een natuurlijke keuze en toen ik dit aangaf bij de verloskundige kwam zij met het nobele plan om ons een borstvoedingscursus te laten volgen. Dat was haar advies.
Jeetje zeg, een cursus in iets wat oer is. Nou ja, laten we het maar doen. Zij zal tenslotte wel weten waar ze het over heeft.
Dus manlief en ik vorige week naar de eerste cursusavond. En inderdaad het was bijzonder leerzaam. Nog nooit hebben wij zoveel tiet in 1 avond gezien. Handige tips, interessante filmpjes en een duidelijk beeld van hoe en wat.
Manlief en ik waren eigenlijk al verzadigd, maar de cursus bestond uit twee avonden dus ook afgelopen maandag togen wij naar het verloskundigcentrum.
We waren al gewend aan de stille stelletjes die totaal geen interactie hadden met de lactatiekundige (ja, ik heb het woord ook niet uitgevonden), dus echt ongemakkelijk was het niet meer.
Aan het eind van de avond konden wij het woord borstkolf, tepelkloof, tepelhoedje en spruw niet meer horen. We hadden teveel info gekregen.
Te vaak gehoord dat het belangrijkste de “grote hap” is. Die in de vorm van de K van Kellogs. Ik zag gelijk een pacman-achtig poppetje voor me, happend naar mijn borst.
En het filmpje over de elektrische borstkolf….Ik zal veel mensen tegen de borst stoten, maar het gaf mij een soort van melkkoe idee. Manlief en ik konden elkaar ook niet aankijken, we zouden anders onbedaarlijk in de lach schieten en dat zou toch ook wel heel erg sneu zijn voor de beste mevrouw die zo haar best deed de info over te brengen.

Manlief en ik hadden thuis nog een brainstormsessie over het kolven op mijn werk en ik besloot dat ik er klaar mee was. Ik wilde even niet meer aan tieten, kolven en tepelkloven denken. Ik wilde gewoon even niets.
Die nacht bleef mijn hoofd overlopen met de verkregen informatie en ik zag talloze borsten op mij afkomen, honderden pacman-mannetjes mij achtervolgen voor de grote hap en ik werd badend in het zweet wakker. Dit nooit weer!!

Vandaag zakte het wat af, leek ik weer mijn oude ik en kon ik de borstvoedingsmaffia op een veilige afstand houden. Totdat ik met een client in de winkel liep en langs het schap met de Kellogs cornflakes kwam……


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

3 opmerkingen:

  1. Die Pacmannetjes snap ik volkomen maar welke grote hap van Kellogs ze nou bedoelt????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was het eerste wat ze ons liet inbeelden. De grote hap moet net zo zijn als de stokjes van de K van kellogs.....En dat beeld...had ze van mij mogen houden...

      Verwijderen
  2. Vroeger deed je het of je dee het niet. Makkelijk he? Ik had mazzel ik mocht met de fles aan de gang. Het wilde bij mij niet. Wat een rust. Fles is op gezette tijden. Sterkte met jullie keuze.

    BeantwoordenVerwijderen